Vellykket togtur til rhododendronpark
Skørping Borgerforening og Seniorcafeen har været på tur til rhododendronparken Hedelund i Brønderslev.
Der deltog 35, og de fleste brugte deres Rejsekort og tog toget, selv om det indebar, at man begge veje skulle skifte i Aalborg. Til gengæld var det en billig tur! Kun ca. 60 kr for en returbillet.
Rhododendronparken blev indviet i 1994 og kostede 4,3 mio. kr. Byens borgere, virksomheder og sponsorer bidrog med 1,1 mio kr., Brønderslev Kommune med ca. 2,7 mio. kr og EUs regionalfond med 0,5 mio. kr.  Der er ca. 10.000 planter fordelt på 120 forskellige arter, og Hedelund er i dag Nordeuropas største rhododendronpark.
Borgerforeningen og Seniorcafeen havde på forhånd lejet pavillonen i parken, og her blev vi modtaget af Ole Birkelund, som efter en glimrende frokost, lavet af vores eget madhold,  viste os rundt i den 7 hektar store park.
Undervejs fortalte Ole Birkelund om de forskellige rhododendronplanter, så det blev en både spændende og meget lærerig spadseretur. Vi fik alt at vide om, hvordan man får det bedst mulige ud af sine rhododendron i haven.
Efter rundturen var der kaffe og kage i pavillonen, og derefter gik turen tilbage til Skørping.
Borgerforeningens formand Erling Junker Holst havde på forhånd været lidt spændt på, hvordan det ville være at bruge Rejsekortet.
-Vi har tidligere lejet en bus til vore udflugter, men det er dels dyrt, dels økonomisk lidt risikabelt, hvis bussen ikke bliver fyldt op. Ved at deltagerne bruger deres Rejsekort, løber foreningen ingen risiko, og turen bliver formentlig billigere.
-Turen til rhododendronparken var et eksperiment, hvad Rejsekortet angår. Nu ved vi, at det fungerer fint, og det giver os mod på at arrangere flere ture, hvor vi bruger tog og bus. Disse ture tænkes afviklet om søndagen, hvor billetpriserne er helt i bund. Man kunne f. eks. forestille sig, at vi en søndag tog til Århus og så Aros museet og Den gamle By, eller til Randers for at se Regnskoven. Men det kunne også være en tur til en forfatter, en maler, en skuespiller eller en anden, der kunne medvirke til at give os en lidt anderledes oplevelse, siger Erling Junker Holst, der gerne vil høre, hvad medlemmerne siger til den ide.

Skørping Borgerforening og Seniorcafeen

Togtur til
rhododendronparken
Hedelund  Brønderslev

tirsdag den 20. maj

Program:
Afgang fra Skørping St. 10.30 – husk dit Rejsekort! Kom i god tid.
Ankomst Brønderslev kl. 11.43 – der er skift i Aalborg
Rhododendronparken ligger ca. 400 meter fra banegården.
Frokost –stort  ta'selv bord med sild, pålæg, ost, frugt etc. Plus snaps og andre
drikkevarer.
Er vejret til det, spiser vi ude i parken- ellers bruger vi pavillonen.

• Gunnar Vestergaard fortæller historien om Hedelund, som blev indviet i 1994 og
    kostede 4,3 mio. kr. Parken er på 7 hektar, og der er over 10.000 planter.
    Efter foredraget tager Gunnar Vestergaard os med på en tur rundt i den smukke park.
    Der er kun små stigninger i parken, så alle kan være med.

Efter rundturen er der kaffe og kage i eller ved pavillonen.

Derefter går vi til stationen, og vi tager toget hjem.

Pris for hele besøget inklusive frokost, drikkevarer, kaffe og kage kun 100 kr.
Beløbet opkræves under frokosten
(Bemærk:  Du skal selv betale togrejsen – ca. 50 kr hver vej, hvis du er pensionist og
bruger Rejsekortet)
Har du ikke Rejsekort, skal du købe din billet i automaten på stationen, og så er prisen
højere.
Vi undersøger i øjeblikket muligheden for samkørsel i bil for de
medlemmer, der ikke har Rejsekort.
Vi kan også hjælpe dig med at få et Rejsekort. Vi har planer om at
arrangere flere togture.

TILMELDING
senest den 16. maj til Erling Junker Holst, tlf. 3170 0920, email:
junkerholst@gmail.com