TRYK på ovenstående link og se programmet
for en meget vellykket tur til Skagen

Læs også nedenstående
referat og se billeder fra turen til Skagen

Historisk billede i haven hos P.S. Krøyers hus
 - udflugtsdeltagerne fra Skørping og P.S. Krøyer
 (eller ?), der maler sin hustru Marie Krøyer

KLIK PÅ BILLEDET MED MUSEN
OG SE BILLEDET I STOR STØRRELSE
FANTASTISK GENKOMST AF P.S. KRØYER
(i skikkelse af Jørgen Pedersen)
I SKAGEN DEN 23. OKTOBER 2012

HIP HIP HURRA

Præcis kl. 8.00 forlod bussen parkeringspladsen ved Skørping Station.

Omkring 70 glade og morgenfriske deltagere kørte fra mørket mod lyset i Skagen for at opleve de historiske vingesus i tilknytning til de berømte malere.

Turleder Erling Junker Holst bød velkommen i bussen med præsentation af buschaufføren - 40 års bustransport som erfaring - så vi var i trygge hænder. Programmet blev gennemgået – alle fik betalt – og første stop herefter Kulturhuset Kappelborg i Skagen.

Frivillige fra Seniorbiografen i Skagen havde sørget for veldækkede borde og modtog med store smil Skørpingbussens deltagerkreds og servicerede til den store guldmedalje. Den lokale turistchef var på scenen og fortælle om Skagen og byens historie, suppleret med information fra de frivillige. Der var også lidt tid til at se de meget fine lokaler i bygningen, herunder den fine biografsal, hvor Seniorbiografen i Skagen er hjemmehørende.

Næste stop Skagen Museum med en guidet rundvisning, hvor vi så den nye Marie Krøyer-udstilling, men også de mange andre spændende billeder af Skagensmalerne, bl.a. P.S. Krøyer, Holger Drachmann og Anna og Michael Ancher. Vi fik fortalt historien om P.S. Krøyers måske mest berømte maleri ”Hip Hip Hurra”.

I P.S. Krøyers atelier fik vi lært at råbe ”Hip Hip Hurra”.

Deltagerne kunne efterfølgende selv gå rundt og se de mange spændende malerier og effekter på museet, bl.a. P.S. Krøyers originale flygel. Kiosken var også åben for indkøb.

Efter samling i bussen kørte vi til Grenen, hvor der kunne vælges en køretur i den berømte Sandormen eller en frisk gåtur langs stranden og ud til Grenens spids. En enkelt deltager valgte at soppe i vandet, hvor de to have – Skagerak og Kattegat – mødes og slår bølgerne sammen. Det var også muligt at se sæler i levende live og aktivitet.

Frokosten blev indtaget i restaurant ”De2have”, dejlig frokostbuffet med en masse fisk og andre gode smagsmuligheder. Hyggelig restaurant med en fantastisk udsigt. Restauranten var kun lukket op denne dag for Skørping-bussens deltagere.

Efter frokosten kørte vi tilbage til Kulturhuset Kappelborg, hvor de frivillige igen sørgede for service helt i top. Kaffe, the og kage – næsten ad libitum – egentlig var vi jo nok ikke særlig sultne efter den dejlige frokost, for de fleste var der nok alligevel plads til en kage og andet godt.

Før sidste stop i Skagen kørte bussen rundtur langs havnen og andre seværdige steder.

Turen i Skagen skulle naturligvis afsluttes i P.S. Krøyers hus og sommeratelier, som i dag er arbejdsplads for Naturstyrelsen Vendsyssel. Husets administrator/sekretær fortalte foran huset inspirerende om husets historie og den særlige indretning, så der både var plads til Marie og P.S. Krøyer, deres dagligdag og ægteskab og vi fik historien om pladsen/værelset på loftet, hvor Maries ”husven” Hugo Alfvén (ung svensk komponist) – og senere ægtemand - kunne bo og mødes med Marie – og sandelig med tilladelse fra P.S. Krøyer.

Vi kunne selv se herlighederne ved en rundgang i huset.

Vi fik også en fin orientering om tilblivelsen af optagelserne på stedet til filmen Marie Krøyer.

Dagens sidste overraskelse var en fælles skål i champagne og vine i husets have – her havde der også været optagelser til filmen.

Fuldstændig overraskende mødte vi P.S. Krøyer (eller var det Jørgen Pedersen), som stod og malede portræt af sin kone, Marie Krøyer. Ja, selv Holger Drachmann (eller var det Torben Andersen) og en tredje kendt Skagensmaler (eller var det Jørgen Dolmer) var til stede og sørgede for den rette stemning og service til haveselskabet.

Afslutning med et fint fælles billede af ”Selskabet” og Skagensmalerne og naturligvis afslutning i haven med HIP HIP HURRA.

Tilbage i Skørping omkring kl. 19.00 – en rigtig god dag og oplevelse rigere.

En stor tak til Turleder Erling Junker Holst for en helt igennem veltilrettelagt og dejlig tur til Skagen og tak til deltagerne. Erling havde tilrettelagt i detaljer, så alle kunne nyde dagen.

HIP HIP – HURRA.

HUSK: Skørping Borgerforening arrangerer tur til Cafe Hack i Aarhus torsdag den 10. januar 2013.

Tilmelding til medlemskonsulent Hanne Mortensen. Se nærmere omtale ved et KLIK i menuen på "TUR TIL CAFE HACK".

Den 24. oktober 2012
Ansv.red.