Skørping-borgere på
tur til Peterspladsen

Ikke den i Rom, men i Bjergby i Vendsyssel

75 Skørping-borgere var onsdag den 25. september på en vellykket tur til Peterspladsen. Ikke den i Rom, men i Bjergby i Vendsyssel, men det blev turen ikke mindre spændende af.  Peterspladsen er en skulpturpark, skabt af originalen Peter Jensen, som havde sin egen skæve måde at anskue livet på. I sin baghave byggede han skulpturer af skrot, skrammel, minktråd  og beton. Det er der kommet nogle forunderlige og mærkværdige kæmpeskulpturer ud af, bl.a. en elefant og en giraf.
Finn Abildgaard fra Lokalhistorisk Forening fortalte historien om Peter Jensen og skulpturparkens tilblivelse, og man gik rundt og beundrede dyrene.
Den efterfølgende frokost blev indtaget i sognegården i Bjergby.
Efter frokosten gik turen til Vendsyssel Teater i Hjørring. Her blev man modtaget af teatrets administrative chef Lars Sennels, som er gammel Skørping-dreng. Hans forældre er Jutta og Erik Sennels.
Lars Sennels, der er blevet 50 i år, leder teatret sammen med skuespilleren og instruktøren Peter Schrøder.  Lars Sennels fortalte levende om sin  egen karriere: Han har været informationschef hos Ernst Trillingsgaard på Aalborg Kongres og Kulturcenter, og han var PR-ansvarlig for Aalborgs byjubilæum i 1992. I 1997 blev han direktør for Musikteatret i Holstebro, hvor han var frem til 2007. Efter en kort periode som direktør for Horsens Ny Teater, kom han i 2010 til Vendsyssel Teater. Der var 109 ansøgere til stillingen.
Vendsyssel Teater er et egnsteater, som støttes af Hjørring og Frederikshavn kommuner samt Kunststyrelsen. Der er 12 fastansatte.
Vendsyssel Teater spiller i øjeblikket Gustav Wieds “Skærmydsler”, og en af de medvirkende skuespillere, Lykke Sand Michelsen, gik på scenen og fortalte om sit liv som ung skuespiller. Hun debuterede som 14-årig i TV-serien “Strisser på Samsø”, og hun blev landskendt som Ingrid Dahls datter, Gry, i “Rejseholdet”. I øjeblikket kan hun ses i TV-serien “Rita”.
Fra teatret spadserede man til Hjørring centrum, hvor man fik kaffe og kage på en lokal cafe, før man beså P. Nørkjærs Plads i centrum. Her har kunstneren og professoren Bjørn Nørgaard stået for et kunstværk af wagnerske dimensioner. P. Nørkjærs Plads blev indviet i 1989, og den har navn efter en af Hjørrings allerførste automobilforhandlere, Peter Nørkjær, som brugte en del af sin formue på projektet.
Turen fra Skørping til Vendsyssel foregik dels i tog, dels i bus.