Tirsdag den 14. januar kl. 14.00:
Lokalhistorisk Eftermiddag

Stor interesse for gamle billeder

Over 80 til lokalhistorisk eftermiddag i Skørping.

Interessen var stor, da Aktive Kvinder i Skørping og Skørping Borgerforening havde inviteret til lokalhistorisk eftermiddag. 80 personer var mødt op i KulturStationens sal, hvor formanden for Lokalhistorisk Arkiv Johan Rafaelsen viste og fortalte om gamle billeder fra Skørping-området.

- Det var en god eftermiddag. Det er altid spændende at se billeder fra gamle dage. Det kalder minder frem, og jeg tror, at der blev sagt ”Ka’ du huske” rigtig mange gange. Så var der et hus, man genkendte, så en skoleklasse, man måske selv havde gået i eller nogle skolebørn, man havde leget med, siger Erling Junker Holst, formand for Skørping Borgerforening.

Der var billeder fra opførelsen af Blokhuset i Rebild Bakker, og man kom til Rebild-fest med det daværende kronprinspar; Ingrid og Frederik. Der var også billeder af nogle af de boder, som den gang blev sat op i forbindelse med festen, f. eks. boden med salg af Hame Is.

Ved hjælp af luftfotos kunne man se, hvordan Himmerlandsvej og Jyllandsgade så ud for mange år siden, og hvor få huse, der var i Skørping. Der var billeder af de gamle forretninger såsom Magasin, Crome og Goldschmidt, Tatol og Maskinbageriet Godthåb. Man så kurvemager Simonsen i færd med at lave en kartoffelkurv og skrædder Gammeljord stå i døren til sit renseri.

Der var billeder af brugsen, foderstofforretningen, imprægneringsanstalten, savværket og rebslageriet. Og mange flere.

Og var der en person, som Johan Rafaelsen ikke lige kunne genkende eller huske navnet på, fik han hjælp fra salen.