Julemærkehjemmet på udflugt til Skørping

Skørping Borgerforening inviterede 48 børn i Kinorevuen.
48 børn fra Julemærkehjemmet i Hobro har været på en heldags tur til Skørping og Rebild, bl.a. takket være Skørping Borgerforening, som havde sponsoreret en film i Kinorevuen.

- Det var som tak for en dejlig aften, vi havde sidste år på Julemærkehjemmet. I bestyrelsen synes vi, at der gøres et fantastisk stykke arbejde på Julemærkehjemmet, og det vil vi gerne bakke op om, fortæller borgerforeningens tidligere formand Erling Junker Holst.

Biografturen blev arrangeret af Seniorbiografen, som har et nært samarbejde med Julemærkehjemmet, hvis børnekor har optrådt flere gange ved biografens julearrangement.

- Og det kommer koret også til i år. Aftalen er på plads, fortæller Erling Junker Holst.

Børnene, der er i alderen fra syv til 15 år, er på Julemærkehjemmet i tre måneder. De kommer for at få ændret deres liv til noget positivt. Mange af dem er blevet mobbet i skolen, og de kan være overvægtige. På Julemærkehjemmet lægges der derfor vægt på at børnene lærer at spise sund mad og få rigelig motion.

- Da vi i borgerforeningen besøgte Julemærkehjemmet havde vi lejlighed til at møde en pige, som i løbet af de tre måneder havde tabt sig 16,3 kilogram. Hun så strålende godt ud og havde fået selvtillid, fortæller Erling Junker Holst.

Biografturen omfattede også megen motion og sund mad.

På vej til Skørping gjorde bussen holdt ved St. Økssø. Børnene vandrede rundt om søen. Bagefter samledes man omkring et bål ved de fine shelters bag Mosskovpavillonen. Her havde skovløber Henrik Brodersen tændt bål, så man kunne sidde og hygge sig, mens han fortalte om Rold Skov. Børnene var vildt imponerede, da de fik at vide, hvor stor Rold Skov er.

Herefter gik turen videre til Kinorevuen. Efter filmen spiste børnene deres medbragte madpakke i Kinorevuens café.

Og så stod der igen motion på programmet. I samlet flok gik man til Rebildporten, hvor turistguide Leif Larsen tog imod og fortalte om Rebild Bakker, udvandringen til Amerika, 4. juli-festerne og det tætte venskabsbånd, som Max Henius og andre dansk-amerikanere var med til at skabe mellem Danmark og Amerika.

Børnene var også inde at se Blokhusmuseet, og herefter tog Jette Nielsen over og guidede børnene ned gennem Rebild Bakker og videre frem til hulvejen, hvor bussen ventede. Undervejs dukkede julemanden pludselig op. I sækken havde han appelsiner og æbler til børnene. Også de tre kendte røvere dukkede op, dog ikke personligt, men i form af sangen om dem. Det var Sten Würtz og Jette Nielsen som spillede og sang.

Det bliver i øvrigt ikke sidste gang, Julemærkehjemmet kommer til Skørping og Rebild. Der er arrangeret endnu tre biografture, alle sponsoreret. Y’s Mens klubben i Støvring har donoreret 10.000 kr til dækning af transportomkostningerne.

Billeder fra Julemærkehjemmets tur til Skørping.
De tre røvere dukkede ikke op, men det gjorde julemanden. I sækken havde han æbler og appelsiner til børnene.
Sund frugt og motion er en vigtig del af deres hverdag.

Borgerforeningens medlemmer kan måske genkende julemanden? Han har også været røver!