Julekoncert
med Herning Kirkes Drengekor.

Der er lagt op til en stor oplevelse, når Herning Kirkes Drengekor giver julekoncert lørdag den 6. december 2014, kl. 16.00 i festsalen på KulturStationen i Skørping. Koret har Mads Bille som dirigent, og akkompagnatør er Kristian Marius Andersen, af mange kendt som Tangentspilleren.
Mads og Kristian besøgte Skørping i forbindelse med, at Seniorbiografen viste dokumentarfilmen ”Tangentspilleren”, som instruktøren Anne Moulvad lavede om Kristian, der lider af Aspergers syndrom, men er et musikalsk geni.
Herning Kirkes Drengekor giver årligt ca. 25 koncerter i ind- og udland og har bl.a. sunget i alle landets domkirker. Koret, der tæller 50 drenge og mænd, har de seneste år været på adskillige turneer i Europa og USA med koncerter i bl.a. Sct. Pauls Cathedral i London, Notre Dame i Paris, Washington National Cathedral og Berliner Dom.
Anne Moulvad har lavet dokumentarfilmen ”En stemme for livet” om Herning Kirkes Drengekor, og denne film  vises som optakt til julekoncerten ved tre særskilte arrangementer i november. Det er  i Kirken i Kino, i borgerforeningen ved et adventsarrangement og i Seniorbiografen. Alle arrangementer annonceres i Rold Skov Bladet.

Tid: Lørdag den 6. december 2014, kl. 16.00
Sted: KulturStationen.
Pris: 125 kr.
Billetter kan købes på HimmerlandsBilletten.dk eller på bibliotekerne i Rebild Kommune.
Arr.: Skørping Borgerforening, Seniorbiografen og Menighedsrådene i Skørping-Fræer.

EKSTRA

Efter julekoncerten med Herning Kirkes Drengekor vil der blive mulighed for at købe de to DVD´er "En stemme for livet" og "Tangentspilleren".

Mads Bille og Kristian Marius Andersen vil blive kortvarig efter koncerten og signere DVD´erne.

De to - dirigenten og akkompagnatøren/organisten - skal hurtigt videre med koret ............. så derfor er det vigtigt at have pengene klar, hvis man gerne vil købe.

"En stemme for livet" kan købes for 100 kr. og  "Tangentspilleren" koster 150 kr.

Og som nævnt:  Begge DVD´er vil blive signeret af de to kunstnere.

EN STEMME FOR LIVET

Filmen om Mads Bille og Herning Kirkes Drengekor er nu udkommet på dvd, men mere interessant er det måske, at der er 2½ times ekstramateriale på den dobbelte dvd baseret på ønsker fra publikum.

Instruktør Anne Moulvad har lyttet til tilbagemeldingerne om hvad publikum gerne ville se og høre mere til; bl.a. et par af kor-drengenes historier og mere sang. Der er også 30. minutter sammenklip fra Masterclass i Unge Stemmer, som er en tilbagevendende begivenhed i Herning for sangpædagoger og korledere. Drengene fra Herning Kirkes Drenge kor får undervisning af internationale anerkendte gæstelærere. Bla. af professor i sang engelske David Lowe, Christopher Robinson, director of music på St. John´s College og Margrete Enevold, sanger og docent på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.

TANGENTSPILLEREN

Dokumentarfilm om drengekorets faste akkompagnatør, organist Kristian Marius Andersen.

På trods af en bagage med Aspergers syndrom, en opvækst i et nordengelsk arbejdermiljø, præget af mobning og en familie uden særlige musikalske evner, er det lykkedes for ham at blive en af sin generations bedste til at improvisere på klaver og orgel. Instruktør Anne Moulvad har igennem fem år fulgt Kristians slalom mellem kunstneriske højdepunkter og det udmarvende og kaotiske møde med dagligdagens trivielle gåder. Det er der kommet en vellykket og rørende film ud af, som samtidig er en stor musikalsk oplevelse.