ARTIKEL I NORDJYSKE DEN 19. MARTS 2014

”And the winner is”
.

Rebild sætter pris på frivilligheden

REBILD: Rebild Kommune gør et stort nummer ud af vigtigheden af at have borgere, der smøger ærmerne op og gør en frivillig indsats.

For at sætte handling bag pæne ord og hensigter uddeler Frivilligrådet hvert år en pris til en person eller en gruppe, der har gjort en særlig indsats for udvikling og fællesskab.

I forbindelse med årsmødet i Frivilligrådet på Mastruplund blev Frivilligprisen 2014 uddelt.

Fire nominerede

Der var fire nominerede, nemlig Lisse Trads, Finn Hejlskov Sørensen, De frivillige ledere ved Kig ind i Nørager og Erling Junker Holst.

De nominerede blev kaldt frem og fik overrakt en stor buket blomster af borgmester Leon Sebbelin, som sagde, at nomineringen var en anerkendelse af og respekt for den store indsats inden for det frivillige sociale arbejde, som hver især bidrager med.

- Men kun én kan få Frivilligprisen, og den går i år til Erling Junker Holst, sagde Leon Sebbelin, som derefter kom med Frivilligrådets begrundelse for valget:

Begrundelserne

-Du favner utrolig bredt. Involverer mange frivillige og ældre fra hele kommunen. Inddrager flere generationer. Er idemager, initiativtager og igangsætter.

Ældre ikke biografvante kommer i Seniorbiografen. Alle pensionistforeninger har været inviteret. Du inviterer bedsteforældre med deres børnebørn. Du fandt på ”kør-sammen” konceptet, så alle kan være med. Du er også initiativtager til en velfungerende borgerforening i Skørping.

Din indsats viser en dyb forståelse for, hvad der skal til for at skabe fællesskab og forebygge ensomhed. Sammen med dine mange frivillige tilbyder du denne fine blanding af kultur, fælles oplevelser og socialt samvær. Du gør livet mere indholdsrigt for rigtig mange mennesker, sluttede borgmesteren, før han overrakte Erling Junker Holst et diplom i glas og ramme som det synlige bevis på værdigheden.

Står sammen

Erling Junker Holst takkede for prisen, men sagde, at den kunne være givet til hver og en af de mange hundreder frivillige i Rebild Kommune.

- Tingene lykkes kun, hvis man står sammen – og det gør vi i Rebild Kommune. Vi bor i et dejligt land med et rigt foreningsliv, som kommer os alle til gode. De mange frivillige er med til at kitte det hele sammen, sagde han.