Borgmesterens nye tøj kostede kun 155 kroner

Vinderne i Byttemarkedets konkurrence fundet.

Det kostede kun 155 kroner at klæde borgmester Leon Sebbelin pænt på i en genbrugsbutik.
Det blev afsløret på søndagens Byttemarked på KulturStationen i Skørping.
Mange deltog i konkurrencen. Laveste bud var 44 kr, og det højeste 950 kr.
Men det rigtige svar for indkøb af habit, skjorte, slips og sko i Folkekirkens Nødhjælps genbrugbutik i Skørping var altså 155 kr.
Og det gættede Jette Høholt, Frugthaven 7, Skørping, og Lene Nielsen, Madum Søvej 6.
De tre øvrige vinderne, der næsten havde gættet rigtigt, var Meretha Ørtved, Nyvej 12. Skørping, Marina Nothlev, Møllegården 9, Skørping, og Hanne Mortensen, Sverrighusvej 2, Skørping.
De fem vindere får hver et gavekort på 100 kr, så de har lidt ekstra kontanter på sig, når de næste gang skal handle i en af kommunens genbrugsbutikker.
På Byttemarkedet havde de ca. 400 gæster i øvrigt mulighed for at se borgmester  Leon Sebbelin i sin nydelige habit. Han gik rundt i salen og snakkede med folk, før han afslørede vinderne.
Det skete i forbindelse med, at han lukkede Byttemarkedet, som var det sidste arrangement i de to klimauger i Rebild Kommune.
- Byttemarkedet er en rigtig god ide. Det var superfedt. Vi kommer helt sikkert igen næste år, siger Lene Nielsen, som havde taget sin søn Eske på 23 år med. Sammen fandt de bl.a. vinglas, en nederdel og en cd.
Og det var gratis. Ideen med Byttemarkedet er, at man kommer med det, man ikke længere har brug for, og tager det, man gerne vil have.

Vi er i gang med at planlægge årets store
BYTTEMARKED
søndag den 29. marts 10.00-15.00
i festsalen på KulturStationen

Kig allerede nu i dine gemmer og se, hvad du vil af med. Og kom så og ta’ det, du kan bruge. Det er gratis.
Vær med i konkurrencen om, hvad det har kostet at klæde borgmesteren fint på.

Genbrugsbutik klædte borgmesteren fint på.
Leon Sebbelin præsenterer sit nye tøj på næste byrådsmøde.

Det behøver ikke at koste en formue at blive klædt pænt på. Langt fra endda, hvis man finder tøjet i en genbrugsbutik. Og det var netop, hvad Rebild Kommunes borgmester Leon Sebbelin gjorde forleden.
Borgmesteren skal åbne det store Byttemarked, som holdes i festsalen på KulturStationen søndag den 29. marts. Det var i den forbindelse, at arrangørerne, bl.a. Skørping Borgerforening, fik den ide, at det ville være et fint signal at sende, hvis borgmesteren mødte frem i genbrugstøj.
Leon Sebbelin var straks med på ideen, og forleden mødte han op i Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutik i Jyllandsgade i Skørping.
Med god hjælp fra de flinke damer i butikken fandt han skjorte, slips, jakke, benklæder og sko.
Der blev prøvet adskillige jakker og benklæder, før den rigtige habit var fundet. Også skjorter og slips blev studeret grundigt og afprøvet, og det samme gjaldt skoene.
Men de passede!
-Vi havde ringet til hans kone og fået hans skonummer, røbede Helga Rytter, der er en af de 35 frivillige i genbrugsbutikken, som nu har eksisteret i 31 år og skaffet mange tusinde kroner til nødhjælpsarbejdet.
Mens borgmesteren prøvede tøj, kiggede datteren, Nikoline, sig om i butikken.
-Far, har du ikke lige 75 kr, spurgte hun, da hun havde fundet to kjoler.
Det var første gang, borgmesteren måtte have pungen frem. Anden gang var, da han skulle betale for det tøj, han havde købt.
-Hvad han kom af med, kan vi ikke røbe. Vi er i gang med at lave en konkurrence, hvor borgerne i Rebild Kommune skal gætte på, hvad det har kostet at klæde borgmesteren fint på, fortæller Erling Junker Holst, der er formand for Skørping Borgerforening.
De første til at gætte, bliver byrådsmedlemmerne.
-Jeg tager mit nye tøj på til byrådsmødet i Terndrup torsdag den 29. januar, røbede borgmesteren.

Fokus på genbrug.
Ideen med Byttemarkedet og konkurrencen er at sætte fokus på genbrugstanken.
-Vi har en vision om, at Rebild Kommune skal være på Top Ti listen over genbrugskommuner, siger Bitt Juul Jensen fra Internationalt Landsbysamarbejde (ILS), som sammen med bl.a. Danmarks Naturfredningsforening og Bogby 9520 er medarrangør.
Det er anden gang, der holdes Byttemarked i Skørping. Sidste år kom der godt 200.
Byttemarkedet gennemføres under mottoet ”Giv, hvad du har ...tag, hvad du skal bruge”.
-Et Byttemarked er en hyggelig, social, gratis og miljøvenlig begivenhed. Man medbringer det, man gerne vil  give væk. Ved indgangen vil der være frivillige, der forklarer byttereglerne og viser, hvor man kan fordele tøj, bøger, sko, elektronik og så videre. Dernæst kan man gå på opdagelse og tage de ting med hjem, som andre ikke længere vil have, siger Bitt Juul Jensen.
Byttemarkedet er en del af kommunens årligt tilbagevendende klimakampagne Klima Rebild, som foregår i ugerne 12 og 13. Skolerne, gymnasiet, lokale spisesteder, erhvervsudviklingsrådet, landbruget og et par landsbyer er allerede nået langt i planlægningen af spændende arrangementer, der gerne skulle sparke klimaproblematikken frem i bevidstheden hos alle i kommunen, siger Anette Bruun Hansen, formand for den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforening.

Borgmester Leon Sebbelin i sit nye tøj, som han vil have på, når der er byrådsmøde i Terndrup torsdag den 29. januar og igen søndag den 29. marts, hvor han åbner årets store Byttemarked.
Inden da får borgerne mulighed for at deltage i en konkurrence, hvor de skal gætte sig til, hvad borgmesteren har givet for sit fine nye tøj.