BESØG PÅ REBILD EFTERSKOLE - SPORT OG ADVENTURE

Onsdag en 20. maj var der indbudt til rundvisning og indblik i Rebild Efterskole, der ledes af Lotte og Troels Schrøder. Foreningen bag skolen er – Rebild Efterskoles Venner – der har ca. 240 medlemmer, der betaler et årskontingent på kr. 75,- blev stiftet i 1972. Indledningsvis startede vi med fællessang der blev akkompagneret af Lotte Schrøder, en sand virtuos på flygel, hvorefter forstander Troels Schrøder og hustru fortalte om efterskolens start i 1980 og dens virke for de unge, der kommer fra store dele af landet bl.a. Grønland. Det er en helt usædvanlig entusiasme og rettidighed samt ægte glæde, der ligger bag dette storslåede arbejde. Basis for opholdet er at lære de unge forståelsen af gensidig tillid og udvikle evnen til at se løsningsmuligheder frem for problemer, samt udvikle evnen til at vælge og træffe beslutninger. Efterfølgende sang vi sangen ”Kære Linedanser” der er skrevet af sømanden, Per Krøis Kjærsgaard, der ikke havde råd til at komme hjem til sin nieces konfirmation, men en gave skulle hun have, og det blev sangen om ”Kære Linedanser – udspændt ligger foran dig selve livet du fik givet gå nu kun din vej, osv.”, der handler om at se det lyse i tilværelsen og træffe valg, selvom det ofte kan være svært. En sang der er skrevet af en person med megen livserfaring. Alle burde læse teksten, der siger meget om livet og dets muligheder, der er virkelig stof til eftertanke.
Dernæst var der rundvisning guided af eleverne, der viste de besøgende hele komplekset, hvilket er et meget stort område med masser af aktivitetsmuligheder, både indendørs og udendørs. Ud over den almindelige skoleundervisning for hhv. 9. og 10. klasserne er der undervisning i fritids aktiviteter som: Kreativ idræt, Fit Living, Badminton, Kor, Fodbold, Medborgerskab, Mountainbike og Adventure. Morgenen starter kl. 07:00 hvor eleverne møder på parkeringspladsen i Rebild kl.: 07:10 og dagen slutter ud på aftenen.

Facts om skolen:     Priser fra 35.000 – 65.000 pr. elev afhængig af husstandsindkomsten.
Antal elever:        65
Opførsel:        1980 – samtidig det første hold
Forstanderpar:    Lotte og Troels Schrøder fra 2008
Ansatte ca.:        15 (heraf 3 i køkkenet og 2 som pedel)
Omsætning i 2014:    9,4 mio. kr.
Efterskoleelever pr. år    30.000 på landsplan

Der deltog ca. 36 i dette udbytterige arrangement, der var arrangeret af Skørping- og Rebild Borgerforeninger samt Skørping Erhvervsforening i samarbejde med forstander Troels Schrøder, der gav et meget fint indtryk af Efterskolernes arbejde. Tak til Lotte og Troels Schrøder samt guiderne for den informative introduktion. God vind til Jer alle fremover.

Ref.: Carsten Egenfeldt